3 czerwca 2022

Zielona transformacja energetyczna – jak ją przeprowadzić w swoim przedsiębiorstwie?

Choć temat zielonej transformacji coraz głośniej wybrzmiewa w przestrzeni publicznej, wciąż kojarzony jest przede wszystkim z działaniami państwa – ogromnymi inwestycjami w sektorze energetycznym czy ogólnokrajową wymianą pieców opalanych węglem. Tym bardziej warto mieć na uwadze, że w całkiem niedalekiej przyszłości prowadzenie biznesu w sposób neutralny dla środowiska będzie obligatoryjnym obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Dlatego już dziś podpowiadamy, na jakie kwestie zwrócić uwagę w kontekście zielonej transformacji energetycznej.

Ponad 70% energii elektrycznej wytwarzanej w Polsce pochodzi ze spalania węgla, czego efektem jest m.in. wysoka emisja gazów cieplarnianych od atmosfery. Dodatkowo, jak wynika z danych Polskich Sieci Energetycznych, już za kilka lat możemy mieć realne problemy ze zbilansowaniem systemu energetycznego. Nic więc dziwnego, że choć do 2050 roku, czyli deklarowanego przez Unię Europejską terminu neutralności klimatycznej, pozostało jeszcze sporo czasu, coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce podejmuje działania prowadzące do zapewnienia sobie dostępu do niezawodnych źródeł czystej energii czy wręcz budowania własnej autonomii energetycznej. Dodatkową motywacją sprzyjającą dążeniu do prowadzenia działalności w sposób neutralny dla środowiska jest fakt, iż z roku na rok zielona transformacja coraz silniej wpływa na decyzje podejmowane w biznesie, w tym m.in. partnerstwa handlowe, rodzaj i wartość zawieranych umów, a przede wszystkim konkurencyjność na globalnym rynku.

Dowiedz się, dlaczego coraz więcej przedsiębiorstw bierze udział w zielonej transformacji > KLIKNIJ

Jedyną racjonalną decyzją jest więc przyłączenie się do zielonej transformacji przemysłu i skorzystanie ze związanych z nią profitów. Tym bardziej, że Unia Europejska jest otwarta na dialog i chce ułatwiać przeprowadzanie tych inwestycji środowisku biznesowemu.

Zmonetyzuj już istniejące zasoby

Co ważne i optymistyczne dla biznesu, większość firm posiadających zakłady produkcyjne czy wielkopowierzchniowe budynki ma odpowiednie warunki, by już dziś rozpocząć wprowadzanie zielonej transformacji energetycznej w swoich strukturach, uniezależniając się jednocześnie od rosnących cen prądu i warunków dyktowanych przez zewnętrznych operatorów. Mowa oczywiście o montażu własnej instalacji fotowoltaicznej. Inwestycja, która zwróci się na przestrzeni kilku lat, nie tylko wzmocni pozycję w relacjach z dystrybutorami energii, ale także zwiększy wartość nieruchomości, wpłynie pozytywnie na wizerunek u kontrahentów czy pozwoli czerpać korzyści z dedykowanych rozwiązań oferowanych przez Unię Europejską oraz banki.

Zazwyczaj na dachach obiektów mieszczą się wyłącznie elementy infrastruktury wentylacyjnej i klimatyzacyjnej. Zajmują one niewielką cześć całej przestrzeni, która marnuje się, gdy jest niewykorzystywana. Tymczasem każdy metr kwadratowy tej powierzchni można zmonetyzować, wykorzystując ją do założenia własnej elektrowni. Oczywiście nie tylko dach jest odpowiednią przestrzenią do zamontowania zestawu paneli. Te mogą być umieszczone także na gruncie, choć ten zazwyczaj jest już przeznaczony do innych celów.

Dogoń konkurencję lub wyprzedź ją o krok

Decydując się na produkcję energii we własnym zakresie, warto przede wszystkim zastanowić się nad charakterem i rozmiarem inwestycji, pamiętając, że opłacalność fotowoltaiki dla firm determinowana jest przede wszystkim przez dwa czynniki – wysokie rachunki za prąd oraz wysoką autokonsumpcję. Pierwszy z tych parametrów wyjątkowo mocno dał się we znaki przedsiębiorcom w pierwszym kwartale 2022, kiedy to cena prądu wzrosła aż o 229,30 zł za MWh w stosunku do pierwszego kwartału 2021 roku. Był to najwyższy historycznie wzrost średniej ceny, jeśli porównamy pierwsze kwartały na przestrzeni ostatnich 12 lat. Co istotne, eksperci szacują, że w 2023 roku prąd może zdrożeć nawet o 50%. Analizując drugi czynnik, czyli autokonsumpcję, warto podkreślić, że jest to najbardziej opłacalny sposób wykorzystania zielonej energii produkowanej przez firmy w ramach własnych instalacji fotowoltaicznych. Duże fabryki i zakłady produkcyjne mają z zasady bardzo wysoką autokonsumpcję. Mała instalacja fotowoltaiczna pozwoli co prawda stać się bardziej ekologicznym i spełnić część wymogów stawianych przez zmieniający się rynek, jednak będzie stanowić jedynie próbę dogonienia konkurencji.

Warto wziąć pod uwagę większą inwestycję, która i tak zwróci się w samych kosztach energii, a pozwoli osiągnąć więcej profitów i wyprzedzić inne firmy. Tym bardziej, że w dzisiejszych czasach dużemu zakładowi właściwie każda instalacja fotowoltaiczna będzie się opłacać. Pokrycie więc modułami tylko niewielkiej części dachu lub jednego obiektu – podczas gdy firma posiada ich kilka i ma możliwości, by stworzyć własną sieć energetyczną – to nieefektywne podejście do posiadanych zasobów.

Wybierz solidnego partnera na lata

Fotowoltaika to inwestycja długofalowa. Profesjonalnie zaprojektowana, zrealizowana i serwisowana inwestycja będzie służyć co najmniej 25 lat i – po upływie czasu zwrotu dostarczać darmową energię. Dlatego, jak każde działanie, będące ważnym elementem strategii i sięgające daleko w przyszłość, wymaga odpowiedniego zaplanowania. Tym bardziej, że w przypadku dużych zakładów należy liczyć się ze sporą inwestycją początkową. Warto jednak pamiętać, że instalacji fotowoltaicznej nie trzeba koniecznie finansować ze środków własnych. Poza kredytem bankowym realizacje inwestycji ułatwią m.in. leasing na panele fotowoltaiczne, a także dotacje rządowe i samorządowe.

W tym kontekście warto zwrócić m.in. uwagę na program Energia Plus, do którego trzeci nabór wniosków wystartował 1 kwietnia 2022 roku. W ramach projektu przedsiębiorcy mogą otrzymać wsparcie w formie pożyczki w kwocie od 0,5 do 300 milionów złotych. Pożyczka jest dostępna na warunkach rynkowych oraz preferencyjnych, a środki mogą pokryć nawet 85% kosztów kwalifikowanych. Inne potencjalne źródła dotacji to Regionalne Programy Operacyjne, Fundusz Sprawiedliwej Transformacji czy Krajowy Plan Odbudowy.

Biorąc pod uwagę złożoność projektu i wielkość inwestycji, niezwykle ważny jest dobór partnera, który nie tylko powinien posiadać wiedzę i doświadczenie w zakresie projektowania i realizacji instalacji fotowoltaicznych dla przemysłu, ale także zapewnić wsparcie w pozyskaniu i rozliczeniu otrzymanego dofinansowania. Profesjonalnie zrealizowana inwestycja w przypadku obiektów wielkopowierzchniowych pokrytych dachem płaskim powinna uwzględniać takie etapy, jak: analizę stanu dachu, ocenę zapotrzebowania energetycznego, projekt instalacji, przygotowanie dachu, montaż instalacji oraz opiekę serwisową. Tylko wtedy własna elektrownia fotowoltaiczna będzie efektywna i umożliwi maksymalizowanie zysku.

Selena ESG jest specjalistycznym wykonawcą instalacji fotowoltaicznych w formule Zaprojektuj i Wybuduj. Napisz do nas, kompleksowo zoptymalizujemy sposób zabudowy i wykorzystania dachu Twojego zakładu.

Administratorem danych jest Selena ESG Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, przy ul. Strzegomskiej 2 - 4, 53-611 Wrocław. Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu przedstawienia oferty oraz realizowania naszych prawnie uzasadnionych interesów opisanych Polityce prywatności. Wyrażone zgody możesz w każdej chwili wycofać. Masz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce Prywatności. Zawsze możesz skontaktować się z nami poprzez e-mail: rodo@selena.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.