Instalacje fotowoltaiczne skutecznie przekonały do siebie Polaków. Wiele gospodarstw domowych już zdecydowało się na panele i rozważa powiększenie swoich prywatnych elektrowni, inne dopiero przygotowują się do inwestycji. Jednak fotowoltaika to szereg korzyści również dla biznesu. Pytanie nie brzmi „czy inwestować”, ale „kiedy to zrobić i jak dużą instalację wybrać?
5 powodów, dla których przedsiębiorcy muszą inwestować w zieloną energię
Nie tylko ulgi, ale też kary
Korzystanie z zielonej energii to nie tylko trend, ale również konieczność, spowodowana przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. Stąd też Unia Europejska podejmuje liczne inicjatywy, by przy pomocy odpowiednich regulacji zachęcać biznes do inwestowania w OZE. To nie tylko różnego rodzaju uprzyjemnienia i ulgi, jak np. dofinansowania do instalacji fotowoltaicznych, ale również kary. Tak dzieje się już m.in. w sektorze zakładów energetycznych, gdzie przedsiębiorstwa muszą kupować uprawnienia do emisji dwutlenku węgla. Co więcej, ich cena wciąż rośnie i to w zawrotnym tempie. W grudniu tona wyemitowanego C02 wiązała się z kosztem 100 euro, co stanowi 300 procent ceny sprzed roku. Podobne regulacje mogą powstać również dla innych gałęzi biznesu, których funkcjonowanie nie będzie ekologiczne.
Oszczędności w dobie rosnących cen energii
W porównaniu z ofertami sprzed dwóch lat, przedstawiane przez dostawców ceny energii w 2022 roku będą wyższe od 50% do nawet 70%. Analitycy są zgodni – na tych znacznych podwyżkach wzrost cen się nie skończy. Dlaczego więc nie ograniczyć wydatków, czerpiąc korzyści z energii, której pozyskiwanie jest niemal całkowicie bezpłatne? Własnym prądem możemy zasilać nie tylko oświetlenie na terenie zakładu, ale też maszyny produkcyjne, a nawet zostać prosumentem i odsprzedawać nadwyżki operatorom.
Średni czas zwrotu w instalację fotowoltaiczną wynosi obecnie 6-8 lat, a przy obecnie galopujących cenach energii może się on okazać jeszcze krótszy. Potem z energii korzystamy za darmo.
Co równie ważne, instalacja fotowoltaiczna to inwestycja na długie lata – moduły nie są urządzeniami, które szybko się starzeją, a ich żywotność sięga nawet kilku dekad.
Bezpieczeństwo energetyczne i niezależność
Obecnie problemy z dostępnością energii nie są jedynie ponurym żartem ani wytworem kultury science-fiction, ale rzeczywistym zagrożeniem. Jesienią 2021 roku w Austrii przeprowadzono ćwiczenia, testujące możliwe działania w razie blackout’u. W Niemczech wydano specjalne instrukcje dla mieszkańców, choć w razie rzeczywistego zagrożenia gospodarstwa domowe jako ostatnie odczują ograniczone dostawy prądu. W opublikowanym przez Ministerstwo Klimatu raporcie Polskich Sieci Elektroenergetycznych mówi się o brakach energetycznych, które rozpoczną się w 2024 roku. To wiąże się z dużymi wyzwaniami dla biznesu i możliwym wprowadzeniem stopni zasilania.
Każda przerwa w dostawach energii elektrycznej to wiele problemów dla odbiorcy biznesowego. Zakłóca plan prac, wprowadza chaos, wymusza przestój produkcji. W czasie awarii nie tylko nie zarabiamy, a nawet więcej: ponosimy dodatkowe koszty. Własna instalacja fotowoltaiczna to uniezależnienie się od dostawcy energii elektrycznej i zabezpieczenie interesów.
Aspekt ekologiczny – troska o środowisko i wizerunek firmy
Korzystanie z instalacji fotowoltaicznej to także wyraz troski o środowisko. Produkcja tego rodzaju energii nie wiąże się z uwalnianiem do atmosfery dwutlenku węgla ani innych szkodliwych substancji, jak również nie wyczerpuje zasobów naturalnych. Nie powstaje z paliw kopalnych, które trzeba dostarczyć do elektrowni, generując tym samym dodatkowy ślad węglowy. Wykorzystując moc słońca, redukujemy negatywny wpływ na środowisko oraz zapobiegamy zmianom klimatycznym, które stanowią największe zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi na ziemi.
Jednocześnie te działania mają wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa, zarówno w jego bezpośrednim otoczeniu, jak również w relacjach biznesowych z innymi partnerami.
Inwestycja w odnawialne źródła energii staje się pewnego rodzaju wizytówką, pokazującą światu, że jesteśmy firmą, która wyraża troskę o klimat, bierze odpowiedzialność za swoją działalność i podejmuje odpowiednie działania, by zadbać o swoją pozycję w przyszłości.
Te działania wpisują się również w zagadnienia strategii ESG, która z upływem czasu ma być obowiązkowym dokumentem dla coraz większej liczby przedsiębiorstw.
Jak przedsiębiorstwo może inwestować w zieloną energię?
Dach, jako dodatkowa przestrzeń do produkcji energii
W większości przypadków dach stanowi niezagospodarowane miejsce, którego powierzchnię pokrywają jedynie urządzenia instalacji wentylacyjno-klimatyzacyjnych. Takie podejście to straty dla firmy. Umieszczenie na nieużywanej przestrzeni instalacji fotowoltaicznej zapewni częściową samodzielność energetyczną oraz dużą ilość darmowego prądu, a na tym nie koniec korzyści. Przy okazji prowadzenia prac możemy zadbać o dodatkowe oszczędności, decydując się na zielony dach lub też poszycie w opracowanej przez Selenę technologii COOL-R. Oba rozwiązania znacząco obniżają panującą w budynku temperaturę. To umożliwia obniżenie zużycia prądu przez urządzenia klimatyzacyjne. Jednocześnie, przy okazji tych prac, możemy zweryfikować i poprawić szczelność dachu.
Grunt to… fotowoltaika
Jednym ze sposobów na produkcję własnej zielonej energii jest postawienie paneli fotowoltaicznych na należącym do przedsiębiorstwa gruncie. Naziemna instalacja jest łatwo dostępna, co wpływa na tempo prac, choć wymaga zastosowania specjalnej, innej niż w przypadku dachów, konstrukcji. Nieutrudniony dostęp do paneli to prostszy montaż i prace serwisowe. Jednak z drugiej strony wiąże się z narażeniem infrastruktury na zniszczenie przez ludzi czy zwierzęta. Jednocześnie stawia firmę przed trudnym wyborem dotyczącym korzyści – lepiej przeznaczyć przestrzeń na fotowoltaikę czy może parking dla pracowników lub dodatkową infrastrukturę produkcyjną?
Co zrobić, by przestrzeń przeznaczona na parking była wykorzystywana jeszcze efektywniej? Coraz popularniejsze rozwiązanie stanowią np. carport’y fotowoltaiczne. To zadaszone miejsca parkingowe, na których umieszczone są panele produkujące energię elektryczną. Dzięki takiej inwestycji przestrzeń przynosi dodatkowy zysk dla firmy, jednocześnie chroniąc samochody przed gradem.
Zakup zielonej energii
Istnieje także możliwość zakupywania zielonej energii od zewnętrznych dostawców. To również przyniesie zarówno oszczędności, jak i wpłynie na ekologiczność firmy oraz realizowanie założeń strategii zrównoważonego rozwoju. Jednak ta energia będzie droższa od wyprodukowanej samemu, ze względu na konieczność poniesienia opłat dystrybucyjnych. W zależności od zawartej umowy mogą one wynosić od 20% do nawet 30% wartości rachunku.
Formalności związane z inwestycją w zieloną energię
Dla wielu inwestorów ważnym aspektem, który decyduje o rozpoczęciu realizacji, są kwestie związane z formalnościami. W przypadku fotowoltaiki są one związane z wielkością planowanej wielkości instalacji. Mikroinstalacje, których moc wynosi do 50 kWp) objęte są minimalnymi procedurami. W przypadku małych instalacji – o mocy od 50 kWp do 1 MWp – konieczne jest uzyskanie uzgodnień i decyzji i administracyjnych jak pozwolenie na budowę, w określonych sytuacjach decyzji środowiskowej, zawsze zaś warunków przyłączenia, wydawanych przez zakład energetyczny. Najwięcej formalności związanych jest z instalacją o mocy powyżej 1 MWp, stąd wiele przedsiębiorstw wybiera inwestycje zbliżoną, ale nie przekraczającą tego progu.
Dowiedz się: Jak wygląda realizacja inwestycji krok po kroku?